De verkoop van weekbladen in Vlaanderen is het afgelopen jaar met 2,4 procent gedaald. Humo en P-Magazine krijgen de zwaarste klappen. Joepie is een van de weinige stijgers.

De gratis weekendbijlages bij de kranten doen het dan weer wel goed.

De cijfers komen van het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media. Dat vergeleek de totale verkoop van 1 juli 2010 tot 1 juni 2011 met die in de periode van 1 juli 2011 tot 1 juni 2012. De daling met 2,4 procent betekent dat er het afgelopen jaar nog 5.941.885 weekbladen verkocht zijn.

P-Magazine is met 14,1 procent de grootste daler. Het tijdschrift verkoopt wekelijks nog 45.296 exemplaren. De verkoop van Humo daalde 11,8 procent tot 183.547 tijdschriften. Het jongerenblad Joepie deelde niet in de klappen en steeg bijna 1 procent tot 59.815 exemplaren.

Dag Allemaal en concurrent Story moeten ook verliezen incasseren: respectievelijk 6,2 procent (396.097 exemplaren) en 5,5 procent (157.031 exemplaren). Ook Libelle (-2,3 procent) en Flair (-7,1 procent) noteerden een daling.

Voorts verliest Knack 4,5 procent en ontkomt ook Kerk en Leven niet aan de neerwaartse trend met een daling van 8,4 procent.

Het CIM beschikt eveneens over cijfers van de magazines die tijdens het weekend gratis bij de kranten worden gevoegd. Het magazine bij De Standaard doet het goed en wint 3,9 procent. Hetzelfde geldt voor het magazine bij De Morgen ( 6,7 procent).

Het Nieuwsblad Magazine noteert dan weer een lichte daling van 0,4 procent. Nina ten slotte, dat bij Het Laatste Nieuws zit, verliest 0,9 procent.